دوره ها

رشته آشپزی

رشته آشپزی در هنرستان

هنرستان آگه در واحد دختران و پسران در رشته آشپزی و مدیریت قنادی ثبت نام میکند.

 

در این پست به معرفی این رشته کاربردی و پردآمد می پردازیم:

 

*معرفی رشته

هنر پخت‌وپز به عنوان گران‌ترین فعالیت اقتصادی می‌تواند در افراد علاقه‌مند به این رشته توان فعالیت فرد را در حوزه‌های کاری رستوران یا قنادی و هتل ایجاد کند و دایره اشتغال را از همان دوران هنرستان به صورت وسیعی به تسخیر هنر خود درآورد. این رشته زمینه اشتغال را از سال یازدهم فراهم ساخته و هنر پخت‌وپز را طی دوره‌های عملی می‌سازد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی 12 استاندارد مهارت شغلی را گذرانیده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

1) استاندارد نانوایی نان حجیم و نیمه حجیم: هنرجو ضمن آشنایی با انواع نان‌های سنتی و ماشینی باید بتواند حداقل 10 نوع نان را تهیه نماید.

2) استاندارد آشپز مخصوص روز: در این استاندارد هنرجو باید طرز تهیه انواع غذاهای روز شامل خورش‌ها و کباب‌ها را یاد بگیرد.

3) استاندارد سالادساز و اردور ساز: هنرجو در این استاندارد با انواع سالادها و اردورهای ایرانی و فرنگی آشنا شده و ضمن تهیه انواع سالادها، آرایش و تهیه سس‌ها را نیز می‌آموزد.

4) استاندارد آشپزی با ماکروویو: در این مهارت ضمن آشنایی با دستگاه موج پز با کارکرد و نگهداری و پخت غذا توسط این دستگاه آشنا شده و هنرجو توانایی پخت با این دستگاه را آموزش می‌بیند.

5) آشپز سنتی: در این استاندارد هنرجو توانایی پخت انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را کسب نموده و می‌تواند به عنوان کمک آشپز فعالیت نماید.

6) استاندارد آشپز هتل درجه 2: در این استاندارد هنرجو توانایی پخت انواع ماکارونی، پلو، ساندویچ، میگو، ماهی، کباب، حلیم، شامی، تاس کباب، پوره و دلمه را خواهد داشت.

7) استاندارد آشپز هتل درجه 1: در این استاندارد هنرجو می‌تواند انواع اردوها، خورشت‌ها، سوفله و سبزیجات، کوکتل، ته‌چین، کباب، کتلت و … را تهیه نماید.

8) استاندارد قنادی هتل درجه 1: هنرجو در این استاندارد با طرز تهیه انواع خمیرهای شیرینی، انواع کیک‌ها، پای، تارت، سوفله، دسر، بستنی و نوشیدنی آشنا می‌شود.

9) استاندارد معاون کل آشپزخانه و قنادی هتل: هنرجویان طی این دوره شایستگی طراحی منو و شناخت آن، مدیریت کیفیت و نگهداری مواد اولیه، مدیریت بهره‌وری و کنترل هزینه غذا و نوشابه و سرپرستی آشپزخانه و قنادی هتل و مدیریت پرسنل و آماده سازی واحد کار را می‌آموزند.

10) استاندارد دسرساز سنتی: هنرجو می‌تواند پس از طی این استاندارد انواع دسرهای سنتی ایرانی شامل شله‌زرد، کاچی، حلوا، رنگینک را تهیه کند.

11) استاندارد دسرساز بین‌المللی: هنرجو می‌تواند نحوه تهیه انواع دسرهای بین‌المللی مثل ترامیسو، کارامل‌ها و کافی‌شاپ را فرا بگیرد.

12) سرآشپز کل آشپزخانه و قنادی هتل: هنرجو پس از طی این مهارت، شایستگی تجهیز و طراحی آشپزخانه، برنامه‌ریزی محیطی و مدیریت تولید و شناخت انواع شیرینی و دسر را خواهد داشت.

*آینده تحصیلی و شغلی

شرایط و نحوه ادامه تحصیل هنرجویان بعد از فراغت از تحصیل به‌گونه‌ای است که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان می‌توانند در رشته‌های ذیل ادامه تحصیل بدهند.

1) کاردانی آشپزی 2) کاردانی پذیرایی و تشریفات 3) کاردانی قنادی 4) کاردانی آشپزی و قنادی بین‌المللی 5) کاردانی مهمانداری هواپیما 6) کارشناسی هتلداری 7) کارشناسی گردشگری 8) کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری 9) کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری

در حال حاضر دوره‌های کاردانی بدون آزمون و کارشناسی و کارشناسی ارشد با آزمون، دانشجو می‌پذیرد.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه در مشاغل زیر اشتغال پیدا کنند.

1) آشپزخانه رستوران و قنادی هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، پانسیون‌ها و کلیه مراکز اقامتی دولتی و غیردولتی.

2) رستوران‌ها، تالارها، کافی‌شاپ‌ها به عنوان مدیر یا آشپز.

3) قطارها، اتوبوس‌ها و کشتی‌های مسافرتی به عنوان آشپز.

4) قنادی‌ها و مراکز تهیه دسر.

*ساعت آموزش

رشته «مدیریت آشپزی و قنادی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 45 ساعت شایستگی‌های فنی، 5 ساعت شایستگی‌های کارگاهی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «آشپز هتل درجه 2 متشکل از 3 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «آشپز هتل درجه 1 متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «قناد هتل متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «آشپزی با ماکروویو متشکل از نیم واحد نظری و نیم واحد عملی»، «آشپز سنتی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «سالادساز و اردوساز متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «دسرساز سنتی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «دسرساز بین‌المللی متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «نانوای نان حجیم و نیمه حجیم متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «آشپز مخصوص روز متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «سرآشپز کل آشپزخانه و قنادی هتل متشکل از 2 واحد نظری و 2 عملی»، «معاون کل آشپزخانه و قنادی هتل متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا