دوره ها

رشته عکاسی دیجیتال

رشته عکاسی دیجیتال در هنرستان غیردولتی آگه

 

هنرستان آگه در واحد دختران و پسران اقدام به ثبت نام رشته عکاسی دیجیتال و گرافیک رایانه ای می کند.

 

در این پست اندکی به معرفی ای رشته می پردازیم:

عکاسی را می‌توان ثبت و ایجاد یک تصویر تعریف کرد که عموماً در دو مرحله انجام می‌شود:
1ـ به دست آوردن تصویر به وسیله دوربین
2ـ ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی.
این مهارت با هدف ارتقای مهارت‌های فردی عکاسان در زمینه عکسبرداری اجرا می‌شود.
گفتنی است هنرجویانی که در دوره، این مهارت شرکت می‌کنند با توانایی‌های به کارگیری دوربین، نور و رنگ در عکاسی، ایجاد ترکیب‌بندی، دوربین‌های دیجیتال، راه‌اندازی رایانه، نرم‌افزارهای گرافیکی ویژه عکس، انواع فیلترها، تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال، ترمیم و بازسازی و توانایی چاپ آشنا می‌شوند.
رشته عکاسی یکی از رشته‌های جذاب شاخه کاردانش است و هنرجویان معمولاً با علاقه قبلی وارد این رشته می‌شوند، زیرا رشته‌ای است که به خودی خود دارای جاذبه است و البته در این روزها دارای آینده شغلی فوق‌العاده خوبی است.
*سطح آموزشی مهارت‌ها
در این مهارت، هنرجویان علاوه بر آموزش تئوری در فضای آموزشگاه، جلساتی نیز در فضای خارج از آموزشگاه طی خواهند کرد. رشته فوق‌ جهت علاقه‌مندانی که متقاضی تأسیس آتلیه عکاسی هستند نیز بسیار مؤثر خواهد بود.
هنرجویانی که این مهارت را می‌آموزند با توانایی‌های به کارگیری دوربین، نور و رنگ در عکاسی، ایجاد ترکیب‌بندی، دوربین‌های دیجیتال، راه‌اندازی رایانه، نرم‌افزارهای گرافیکی ویژه عکس، انواع فیلترها، تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال، ترمیم و بازسازی و توانایی چاپ آشنا می‌شوند.
در این رشته با پرداختن به مبانی هنرهای تجسمی، رنگ‌شناسی و مراحل عکاسی از شناخت دوربین تا لابراتوار و آتلیه و چاپ عکس، فراگیر به اصول اولیه این هنر پی برده و پس از آن به تمرین و تجربه در زمینه عکاسی با تکنیک‌های خاص این رشته آشنا می‌‌شود و به وسیله دوربین عکاسی نسبت به ثبت لحظات مختلف اقدام می‌‌کند.
دانشجویان این رشته با زیبایی‌شناسی، تاریخ عکاسی، هنر، تکنیک و روش‌های مختلف عکاسی آشنا می‌شوند. وجود عکس در تبلیغات، صنعت، روزنامه‌نگاری، مقاله‌نویسی، در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی، فیزیک، جانورشناسی، سینما، نجوم، سند تاریخی، اجتماعی و خبررسانی کاربرد بی‌سابقه دارد و به عبارت دیگر، عکس شیوه دیگر دیدن است.
*آینده تحصیلی و شغلی
از آنجایی که این شغل برای بسیاری از مردم دارای جاذبه بوده و به صورت آماتوری و تجربی نیز قابل انجام است، رقابت کاری در این رشته بسیار زیاد بوده و بیشتر هم خواهد شد.
تعداد علاقه‌مندان به عکاسی تجاری و خبری بیش از فرصت‌های شغلی موجود است. کسانی که خلاقیت بیشتری داشته و قدرت پیشرفت با فناوری روز را دارند، در یافتن کار و سفارش موفق‌ترند. توانایی‌های جنبی مانند کار با رایانه نیز در موفقیت عکاسان در آینده بسیار مؤثر خواهد بود.
با رشد جمعیت دنیا، فرصت‌های کاری برای عکاسان چهره بیشتر خواهد شد و با افزایش تعداد مجلات و ژورنال‌های الکترونیکی در اینترنت، سفارش عکس‌های دیجیتالی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر، این امکانات دیجیتالی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا عکس‌های حرفه ای مورد نیاز خود را بدون نیاز به عکاسان تهیه کنند.
کار کردن در نهادهایی که عهده‌دار تبلیغات و ارتباط جمعی هستند یا در مراکز علمی و هنری و صنعتی، همچنین کار در کارگاه‌ها و آتلیه‌های خصوصی و تدریس نظری و عملی، همگی صنعت بازار کار عکاسان هستند.
اکثر عکاسان به صورت شخصی کار می‌کنند. دیگران به صورت استخدامی یا قراردادی برای رسانه‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی و صنایع مشغول به کارند. اکثر فرصت‌های شغلی برای عکاسان در شهرهای عمده و بزرگ است و فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به قابلیت‌های شخصی می‌توانند در استودیوهای مربوطه و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.
هدف از طراحی رشته‌ای کاردانش تأمین نیاز بازار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته مستقیماً می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات آموزش عالی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی در رشته‌های عکاسی، گرافیک عکاسی، صنعتی کارشناسی حرفه‌ای عکاسی خبری، کارشناسی حرفه‌ای عکاسی تبلیغات کار شناسی حرفه‌ای سینما و تصویربرداری ادامه تحصیل دهند.
* ساعت آموزش
رشته «عکاسی دیجیتال» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 50 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تایپ رایانه‌ای متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «عکاسی دیجیتال متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طراحی امور گرافیکی با رایانه متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «روتوش و ترمیم عکس رایانه‌ای متشکل از 4 واحد نظری و 10 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا